fredag 8 mars 2019

Min första mirror glaze tårta

Redan mars månad och man känner vår i luften! För att fira det lite extra ville jag göra en prova-på-tårta med vårtema. Jag har länge sett alla dessa fina mirror glaze tårtor eller tårtor med spegelglasyr som det heter på svenska. Tårtorna blir så blanka och man kan skapa fina mönster i precis vilka färger man vill. Det ser verkligen komplicerat ut och ja, det var ju faktiskt inte helt lätt, men inte heller omöjligt.
 
Här nedan ser ni mitt första försök till en mirror glaze tårta. Den blev absolut inte som jag tänkt mig, men för att vara första gången blev den helt ok. Tanken var att jag skulle gjort en grön och rosa tårta med vit spindelnätseffekt över. För att skapa det behöver man olika temperatur på
 glasyren, men trots att jag försökte gick det inte riktigt hela vägen så den vita färgen ser bara utsmetad på. Men men, det kommer säkert fler tillfällen för att öva på det :)
 
 
 
Tårtan består av en browniebotten. På botten placerade jag ut några färska hallon. Jag använde mig av min anslagsring och gjorde den så att den blev någon centimeter större i omkrets och placerade den runt om browniebottnen. Eftersom omkretsen nu blev större än bottnen täckte moussen även på sidorna. Jag hällde försiktigt över den vita chokladmoussen, slätade till och ställde sedan in den i frysen en timme.
 
Sedan gjorde jag hallonmoussen, hällde den över den vita moussen och slätade till, sedan in i frysen igen över natten. Dagen efter täckte jag tårtan med mirror glaze.
 
När tårtan var färdig förvarade jag den i kylskåpet till det var dags att äta den :) 
 
Här nedan hittar du alla recept jag använde mig av!
 
Browniebotten
120 g mörk choklad
100 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 st ägg
1 1/2 msk vaniljsocker
1 krm salt
1 1/2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 °C.
Bryt chokladen i bitar. Smält chokladen och smör på låg värme i mikrovågsugn eller över vattenbad. Tillsätt strösockret och blanda väl. Tillsätt äggen, ett i taget, och rör om. Tillsätt vaniljsocker och salt. Vänd ner mjölet.
 
Ta fram en form med löstagbar kant ca 22 cm i diameter. Kläm fast bakplåtspapper i botten och smörj kanterna litegrann. Häll i smeten.
 
Grädda mitt i ugnen 25–30 minuter och låt svalna.
 
 
 
Vit chokladmousse, klicka här för recept
Hallonmousse (med gelatin), klicka här för recept
 
 
 
Recept på mirror glaze (spegelglasyr)
 
20 g gelatinpulver
120 g vatten (för gelatinet)
300 g strösocker
280 g glykos
150 g vatten
200 g sötad kondenserad mjölk
300 g vit choklad
 
Färgsättning 
Pastafärg efter eget val
För att få en extra vit glasyr använd ca 2,5-3 msk titandioxid (vitt färgämne i pulverform, finns att köpa hos t.ex. Panduro)
 
 
Häll 120 g vatten i gelatinpulvret och rör om, ställ åt sidan.
Hacka den vita chokladen i små bitar och lägg i en värmetålig skål.
 
Koka strösocker, glykos och vatten i en kastrull tills det når 103°C. Ta sedan kastrullen från plattan och tillsätt gelatinet, blanda väl, tillsätt den kondenserade mjölken och blanda igen. 
 
Häll den varma blandningen i skålen med den hackade vita chokladen och rör om försiktigt tills chokladen smält och glasyren är slät.
 
Lägg i valfri färg i glasyren och blanda försiktigt med en stavmixer under ytan för att förhindra att det uppstår luftbubblor. Skulle det uppstå bubblor kan glasyren silas genom en fin nätsil.
 
Låt glasyren svalna till ca 35°C innan du häller den över den frysta tårtan.
 
Tips! 
Det kommer bli kladdigt eftersom den överflödiga glasyren ska rinna av tårtan! Placera den frysta tårtan på t.ex. en skål som står i en plåt med höga kanter så att glasyren samlas upp där.
 
Låt tårtan stå kvar i ca 10 min och använd sedan en kniv för att snygga till tårtkanten där det eventuellt hänger droppar med glasyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar