lördag 23 mars 2019

Daimglasstårta

Igår hade vi fina vänner över på middag och spelkväll! Till efterrätt bjöd vi på daimglasstårta med marängbotten. Så enkelt och gott! Receptet har jag fått av min farmor som ofta gjorde denna när jag var barn, det är en av mina favoriter!

Jag har dock experimenterat lite med receptet och gjort glasstårtan i små portionsformar, men det fungerar lika bra att göra en stor tårta om man vill det.

Ha en fortsatt trevlig helg alla läsare!

Daimglasstårta

Daimglasstårta 6-8 personer

Marängbotten
2 st äggvitor
1 ½ dl strösocker
2 droppar citron

Daimglass
3 st äggulor
1 ½ dl strösocker
3 dl vispgrädde
½ dl kallt kaffe
56 g krossad Daim

Garnering:
56 g Daim
Valfria frukter och bär
Ringlad mörk choklad

Marängbotten: Värm upp ugnen till 125 grader. Vispa äggvitorna och citronsaften tills skummet börjar lyfta sig. Häll i hälften av sockret och vispa tills marängen tjocknat något. Blanda sedan i resten av sockret och vispa på full hastighet tills marängen blivit fast.

Vill du ha glasstårtan i 6 st små portionsformar ca 10 cm i diameter klär du botten av formarna med bakplåtspapper. Vill du ha en stor tårta använd en form på ca 24 cm i diameter. Det underlättar att ha formar med löstagbar kant. Spritsa ut marängsmeten i formarna och grädda 30-45 minuter i mitten av ugnen. När tiden är klar öppna ugnsluckan och låt marängerna stå kvar för att svalna.

Daimglass: Vispa äggulorna och sockret vitt och pösigt. Vispa grädden fast men inte hård. Blanda sedan samman till en smet och tillsätt kaffet och den krossade daimen. Häll smeten över marängen.

Frys tårtorna/tårtan i minst 2 timmar, gärna över natten,
Ta ut portionstårtorna ur frysen ca 10 min innan servering. Den stora tårtan tas ut 20-30 min innan servering.  Dekorera med Daim, ringlad mörk choklad eller valfria frukter och bär.

Tips!
Tårtorna/tårtan går att förbereda i god tid innan kalaset.
Har du inga små formar med löstagbar kant kan du rita cirklar på bakplåtspapper och sedan spritsa ut marängsmeten i cirklarna. Fäst kakplast runt marängen innan du häller över daimsmeten.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar