onsdag 24 april 2019

Mini-citronmuffins med italiensk maräng

Hej på er! :)
 
Härom veckan fick jag en glädjande förfrågan om en samarbete med Kökets box, givetvis tackade jag ja! Nu finns det ännu en till anledning till att baka <3
 
Igår kom första boxen och idag har jag redan bakat. Det fanns flera fina produkter som kommer komma till användning. Till att börja med har jag bakat minimuffins med formar från Toppits. Så söta små mumsbitar, perfekt till kaffet! 
 
Receptet hittar ni längst ner.
Ha en fortsatt fin dag!
 
 
 


 
Mini-citronmuffins med italiensk maräng
30-32 st

Muffins
100 g smör
2 st ägg
2 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3 ½ dl vetemjöl
1 ½ dl mjölk
1 citron, rivet skal + saft
 
Italiensk maräng
4 st äggvitor
½ dl vatten
2 ¼ strösocker
 
Dekoration
Färska bär
Citronmeliss
 
Muffins:
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt i en skål. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, smör, vetemjöl och mjölk. Vispa ihop allt till en slät smet.
Riv skalet från citronen fint och pressa ur saften, blanda sedan ner i smeten.
 
Häll smeten i ca 30 minimuffinsformar (alternativt 15 stora muffinsformar) beroende på storlek. Fyll dem till 2/3. Grädda muffinsarna mitt i ugnen i 12-16 min, beroende på storlek. Titta till dem emellanåt och prova med sticka om du känner dig osäker. Ta ut dem och låt svalna.

Italiensk maräng:
Vispa äggvitan till hårt skum. Koka upp vatten och strösocker i en kastrull och värm till 122 grader, använd en termometer. Häll sockerlagen i en tunn stråle ner i äggvitan, vispa med elvispen under tiden på maxhastighet. Fortsätt vispa tills den svalnat, ca 8-10 minuter.
 
Skeda upp marängen i en spritspåse och spritsa på muffinsen. Använd eventuellt en gasbrännare för att bränna marängen och få en fin effekt.
 
Servera direkt :)
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar