söndag 21 april 2019

Crème Brûlée

God kväll!
Hoppas ni är lediga och får njuta av det fina vädret! Själv ska jag jobba natt 4 av 5 inatt. Har sovit bort alla dessa varma fina dagar. Men jag passar på att förgylla min lilla lediga tid med att göra godsaker istället, inte dåligt det heller :) Ikväll har min sambo sina vänner över hos oss, jag gjorde middag och det viktigaste...dessert! Faktiskt första gången jag testar att göra crème brûlée. Så enkelt men ändå så gott! Receptet hittar ni nedan.
 
Crème Brûlée
 
Crème Brûlée, 8 små portionsformar
 
3 dl vispgrädde
4 ½ dl mjölk
1 ½ vaniljstång
190 g äggula (ca 9st)
120 g strösocker
 
 Garnering
rörsocker strö
färska bär
vit choklad
 
Sätt ugnen på 180 grader. Häll vispgrädde och mjölk i en kastrull och värm upp. Dela vaniljstängerna och skrapa ur fröna ner i kastrullen. Lägg även ner stängerna. Låt sjuda på låg värme en stund. Ta upp vaniljstängerna.
 
Blanda äggulor och socker i en skål, vispa lätt. Häll över i kastrullen med gräddblandningen och fortsätt vispa tills allt blandat sig väl.
 
Smöra 8 st formar, ca 10 cm i diameter, och häll smeten i formarna. Ställ dem i en långpanna med hett vatten upp till halva höjden på formarna. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min eller tills de stelnat. De ska "dallra" litegrann när du tagit ut dem ur ugnen.
 
Låt formarna svalna. Strö ett tunt lager med rörsocker över crème brûléen, en form i taget, och bränn av med en gasbrännare tills sockret har karamelliserats.  (Om du strör på rörsockret på alla direkt finns risk att sockret blir blött av kondensen från crème brûléen, karamelliseringen blir då inte lika bra när du ska bränna sockret).
 
När alla formar är färdiga är det dags att servera! :)
 
Tips!
Crème brûléen kan med fördel göras dagen innan, förvara formarna i kylen. Strö på rörsockret och bränn av direkt innan servering.
 
Har du ingen brännare kan du bränna av socket i ugnen under grillvärme 250 grader. Var observant på att de inte bränns för mycket.
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar