tisdag 2 april 2019

Silviakaka

Jag har alltid älskat att baka och kommer aldrig sluta göra det! :) Det blir inte bara tårtor hemma hos oss utan andra sötsaker också. När man är ledig från jobbet blir man ofta sugen på att baka något och idag blev det Silviakaka, en variant på kärleksmums. Det var längesedan jag gjorde den här, och som jag mindes den så slinker den ner väldigt lätt till fikan!
 
Jag och min 4-åriga son Felix sitter idag också och förbereder lite inför påsk-baket. Håll utkik så kommer det snart lite mer godsaker. Ni hittar dem som vanligt här på bloggen eller på Instagram  @rebeccas_tartor
 
Ha en bra tisdag. Soliga kramar!
 
Silviakaka
  
Silviakaka, 12–16 bitar
 
Kakan
3 st ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 ½ dl vatten

Glasyr
150 g smör
1 ½ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 st äggulor
 
Garnering
kokos
 
Kakan: Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och strösockervitt och pösigt i en skål. Tillsätt mjölet, bakpulvret och vattnet och vispa ihop till en jämn smet. Häll smeten i en form, ca 20 x 30 cm, klädd med bakplåtspapper. Grädda kakan längst ner i ugnen i 18-20 minuter. Låt den kallna i formen.
 
Glasyr: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sockret och låt det sjuda på låg värme i en minut. Ta av kastrullen från värmen och tillsätt vaniljsocker och äggulor. Rör ihop till en slät glasyr och bred ut den på kakan. Strö över kokos och låt glasyren stelna. Skär kakan i rutor. Servera och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar