lördag 8 december 2018

Pokémon kalas

Då var den stora Pokémon dagen här som sonen längtat efter! Lika snabbt som den kom är den nu över, men Elias har i alla fall blivit firad ordentligt av sina kompisar som kom på hans kalas idag. Ingen kan väl undgå att det är Pokémons som är favoriterna just nu :)

Pokemon tårta

 Det har blivit många timmars jobb med denna tårtan, speciellt med figurerna eftersom det tar mycket tid att modellera dem. Jag hade dessutom en egen press på mig eftersom jag bestämt mig för att alla barn skulle få varsin Pokémon att sätta tänderna i :) Min yngsta son på 4 år, som redan också är en liten sockerbagare, satt med mig och modellerade sina egna figurer i 4 timmar (!) medan Elias var i skolan. Bättre sällskap kunde man inte få!

Tårtan består av:
Vaniljbotten
Fylld med chokladmousse, tunt lager hallonsylt och jordgubbsmousse (efter sonens önskemål)
Spacklad med grädde och täckt med marsipan
Alla dekorationer av sugarpaste

Här kommer hela kalaset i bilder för er som vill se lite mer av vad jag gjort. Till att börja med måste ju inbjudningskort skickas ut till kompisarna.


Här är alla godsaker som serverades. Barnen fick korv med bröd innan, vilket inte är lika roligt att fota :) Jag tror de var mätta och belåtna när de gick hem efter kalaset! Sonen och en av kompisarna ställde exakt samma fråga: Varför är det alltid korv med bröd på kalas?
Som svar på fick de att det är enkelt att göra och de flesta barnen tycker om det.
Har ni några andra enkla förslag på mat som går hem bland små gäster?


Saft serverades i dessa söta glasflaskor med sugrör! Kostade inte så mycket och går ju att använda till andra kalas och tillfällen. Skrev ut etiketter och fäste dem på flaskorna. Tro det eller ej men fäste dem genom att pensla ett tunt lager med mjölk på baksidan av flaskan och höll om pappret en stund för att låta det fastna. Använde helt vanligt papper så det behövs inte något av bättre kvalitet.

Popcornskålarna är också gjorda av vanligt papper som jag klippt, klistrat och tejpat ihop till olika Pokémons :)

Några ätbara Pokébollar var det här! Cakepops gjorda på chokladbollar som är doppade i candymelts, först i vitt och sedan i rött. Den svarta randen och pricken framtill är sugarpaste.

Den lilla svarta lådan som cakepopsen ståri har jag enkelt gjort själv. Jag tog en vanlig kartong som jag fyllde till ca hälften med strösocker. Tejpade kanterna ordentligt så inget skulle åka ut. Sedan gjorde jag hål med en kniv där jag ville att pinnarna skulle stickas ner. Klädde sedan lådan med svart papper och tryckte igenom pinnarna där hålen var undertill, fick känna mig lite för. Man kan säkert klä lådan innan man gör hålen från början men jag var rädd för att om det skulle bli fel hade jag behövt ta av och klä hela lådan igen.



Dukningen var inte jätteavancerad. Kunde lika gärna köpt färdiga duknings-set med Pokémon, men det tycker jag inte är lika roligt. Det fick bli en liten vit assiett som låg fint i en större röd tallrik. Svart servett med en "servettring" som såg ut som en Pokéboll med gästernas namn på. Dessa har jag också gjort på datorn, skrivit ut, klippt och tejpat ihop :)


Skriva ut labyrinter som barnen kan lösa brukar vara uppskattat, det har jag även gjort till andra kalas.
Jag letade fram en lämplig labyrint, några bilder och fixade till det på datorn.
Godispåsar, ja godispåsarna fick barnen leta efter, det var Elias önskemål. Det stod namn på alla påsarna och man var tvungen att hitta sin egna påse, hittade man någon annans fick man leta vidare!
Godispåsarna har jag köpt i olika färger, och gissa vad jag gjorde sen? Behöver nog inte skriva svaret :)
Har man möjligheten, tiden och lusten kan man göra mycket genom att bara skriva ut, klippa och klistra och man får genast kalasen lite mer unika.

Slutligen ett hejdå från alla Pokémons som deltagit på detta kalas!
Bakre raden från vänster: Squirtle, Charmander, Snorlax, Pikachu och Eevee.
Främre raden från vänster: Tangela, Jigglypuff, Skiploom, Weepinbell, Voltorb och Bulbasaur. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar