lördag 19 september 2015

Mini pavlovas

Idag är det min födelsedag! Och gissa vem som blir utan tårta? Jo, jag själv! :P Oftast har jag varken ork eller lust att stå att göra en tårta till mig själv fast jag vet att jag då kan passa på att prova nya idéer och tekniker. Men å andra sidan är det roligt att baka lite annat också. När jag tittade på "Hela Sverige bakar" härom dagen gjorde de mini pavlovas. Det både lät och såg fantastiskt gott ut, därför gjorde jag det idag. Maränger med citron- och mascarponefyllning, dekorerade med färska bär. Så här blev de!


Mini pavlovas 6-7 st

Maräng:
150 g äggvita
300 g florsocker
20 g maizena

Fyllning:
2 dl vispgrädde
250 g mascarpone
4-6 msk lemoncurd (gärna hemmagjord, se recept här)

Dekorering:
Färsk frukt eller bär

Maräng:
Sätt ugnen på 100 grader. Blanda äggvita och florsocker, i en ren och torr skål. Värm över vattenbad tills marängsmeten uppnått 60 grader. Rör om hela tiden så inte äggvitan stelnar!
Ta av smeten från vattenbadet och vispa tills den är helt kall. Vispa till sist ner maizena lite i taget och blanda väl.

Spritsa ut 6-7 st maränger på bakplåtspapper. Se till att det blir kanter runt om så du senare kan fylla dem. Grädda mitt i ugnen ca 60 minuter.

Fyllning:
Vispa grädden. Blanda mascarpone och lemoncurd. Smaka av hur mycket citronsmak du vill ha. Vänd sedan försiktigt ner grädden. Fyll marängen 15-30 min innan servering. Dekorera med frukt och/eller bär

Förvara i rumstemperatur och inte i kylskåp, då förstörs marängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar