söndag 17 april 2016

Extra tårta för sonens skull

Igår lämnade jag ju ut en tårta till Christian och Katarina (se inlägget innan). Min äldsta son Elias som är 4 år har nu kommit upp i åldern att han gärna vill hjälpa till med tårtorna. Han frågar varje gång om han får hjälpa till, och jag får snällt säga till honom att "njae den här måste mamma göra själv". Vi bakar så mycket annat tillsammans, tro inget annat :) Men för hans skulle bestämde jag att vi bakar en tårta som han får hjälpa till med så mycket han vill.
Vi bakade först vaniljtårtbotten. Han bestämde att han ville ha hallon i och eftersom det fanns passionsfruktmousse över från den tidigare tårtan använde vi det också. På tårtan skulle det vara choklad och jordgubbar (som enligt Elias skulle limmas fast i chokladen). Han gjorde det mesta med själva bakningen men sen tappade han intresset. Det tar ju en del tid att fixa en tårta fast att den här i jämförelse med mina andra tårtor gick väldigt snabbt att göra. Men för en 4-åring förstår jag att det kändes som en evighet. Elias överlät dekoreringen (det roligaste!) till mig, lite synd att det inte blev hans dekorerade tårta i slutändan, men det orkar han kanske nästa gång.



Vaniljbotten
Fylld med passionsfruktmousse och rårörda hallon
Spacklad med chokladsmörkräm
Chokladganache som fått rinna ner längs kanterna
Jordgubbar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar